… aneb zápisky pořadatelů (s malým povzdechnutím) k podzimní cykljízdě.
Letošní podzimní cyklojízda byla trochu jiná. Již šestkrát v historii iniciativy „Plzeň na kole“ jsme na magistrát města podávali oznámení o konání veřejného shromáždění. Cyklojízdy za spolupráce s úřady města, policií ČR a městskou policií bez problémů proběhly.
Posedmé jsme postupovali stejně, legislativní podmínky ani naše oznámení se nijak nezměnily, přesto nám magistrát v srpnu sdělil, že takto cyklojízdu není možné pořádat. Vyžadovali, abychom si vyřídili povolení k zvláštnímu užívání komunikace. Najednou se zákon o právu shromažďovacím vztahoval jen na lidi na dvou nohách, nikoli na dvou kolech. Trochu nepříjemné překvapení. Navíc se objevily další požadavky – na změnu trasy, na vyloučení účastníků mladších 15 let.
Následovala jednání s městem, s policií ČR a městskou policií, protože zůstat neoblomní znamenalo ohrozit konání podzimní cyklojízdy. Naším cílem není přít se s úředníky o výklad shromažďovacího práva. Terčem našeho úsilí je politická reprezentace města a její deklarované a často nenaplňované kroky ve prospěch městské cyklodopravy jako samozřejmé a prospěšné součásti dopravního mixu ve městě.
Podmínky se vyjednaly, uzavřela se dohoda, cyklojízda se konala v režimu zvláštního užívání komunikace. Za tím stojí práce lidí z Plzně na kole v jejich volném čase, nemálo hodin vyjednávání s magistrátem a dalších nemálo hodin jednání na nejrůznějších úřadech se zjištěním, že dohody ze strany magistrátu nejsou naplňované, že přislíbené věci nejsou zařízené, že nikdo ani nezvednul telefon.
Místo jednoho oznámení jsme absolvovali podání žádostí o povolení u dotčených úřadů městských obvodů, jednali jsme se Správou veřejného statku, komunikovali s dopravní policií, s plzeňskými dopravními podniky, řešili problém zvláštního užívání silnice 3. třídy. Stálo nás to hodně času a energie. Bylo příznačné sledovat, jak zatímco ze strany dopravní policie dohody platí a ano znamená ano, tak na straně magistrátu je to jinak. Doufejme, že problémy byly způsobené pouze neobratnými úředními postupy.
Jsou i jiné cesty, jak bez porušení zákonů pořádat podobné akce. Lidi můžou jezdit na kole po silnici. Může jich být i patnáct. A můžou jich být i čtyři stovky, když se to tak úplně náhodou sejde. Před Plzní na kole je teď velké rozvažování, možná cyklojízdy v Plzni získají nové rozměry. Zachovejte nám a městské cyklistice přízeň. Uvidíme se na jaře!
Související: