Rubriky
Do práce na kole Z médií

Do letošní kampaně Do práce na kole se poprvé zapojí také Plzeň

Zdroj: Deník Referendum

(v mutacích dále Plzeňské novinky; České noviny; Kiss Proton; Deník veřejné správy)

Do letošní kampaně Do práce na kole se poprvé zapojí také Plzeň. Letošního ročníku kampaně se zúčastní v dalších deseti českých a moravských městech několik tisíc zaměstnanců. Cílem kampaně je propagovat městskou cyklistiku jako součást zdravého a moderního životního stylu, který pomáhá zlepšit kondici lidí, ale také omezuje znečišťování ovzduší měst výfukovými zplodinami automobilů a oživuje městské ulice.

V Plzni kampaň koordinuje Centrum pro životní prostředí a zdraví s podporou iniciativy Plzeň na kole. Záštitu nad kampaní v Plzni převzal primátor města Martin Baxa a podporu jí vyjádřila rektorka Západočeské univerzity Ilona Mauritzová či ředitelka Fakultní nemocnice Plzeň Jaroslava Kunová.

„Stále více lidí v naší společnosti trpí nadváhou a nedostatkem fyzické aktivity, což je jedním z významných rizikových faktorů mnoha civilizačních chorob, například nemoci srdce a cév nebo cukrovka,“ uvedl v tiskovém prohlášení Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.

Připomněl, že kampaň Do práce na kole je určena hlavně lidem, kteří mají sedavé zaměstnání a nedostatek pohybu. „Pravidelnou cestou do práce na kole mohou nejen ušetřit peníze za benzín, ale také udělají něco pro svoje zdraví, pro lepší životní prostředí, ale i pro svou psychiku,“ dodal Šuta.

„Městská cyklistika a pravidelné cesty do práce nebo do školy na kole zažívají boom. Jde o moderní trend, který mění atmosféru metropolí západní Evropy a činí je příjemnějšími místy pro život. Těším se, že i Plzeň se vydá touto cestou,“ uvedl Šuta.

Podpořit kampaň do Plzně přijel osobně na bicyklu i nizozemský velvyslanec Ed Hoeks, který se vloni v Praze zúčastnil velké podzimní cyklojízdy a chystá se i na letošní velkou jarní cyklojízdu. Velvyslanectví Nizozemského království v ČR je jedním z tradičních partnerů kampaně.

„Jsem velice rád, že mohu tuto akci podpořit. Sám jsem v minulosti býval aktivním cyklistou, účastnil jsem se i závodů, například Ronde van Noord Holland. Momentálně chodím do práce spíše pěšky, ale rád se účastním cykloakcí pořádaných v Praze i v regionech,“ uvedl Hoeks s tím, že Plzeň by si určitě zasloužila větší množství cyklopruhů, aby se lidé mohli pohybovat bezpečně nejen na rekreačních cyklostezkách, nýbrž i v centru města.

Do kampaně Do práce na kole se mohou registrovat během dubna na webu malé firemní týmy, které pak během května budou soutěžit v pravidelném dojíždění do práce o zajímavé ceny.

Kromě Plzně bude kampaň probíhat v dalších deseti českých a moravských městech. Na celonárodní úrovni akci koordinuje sdružení Auto*Mat, které také nabízí pomoc s výběrem pohodlné trasy nebo manuál pro bezpečnou jízdu po ulicích.

Titul Cyklozaměstnavatel roku získají v každém městě firmy, které své zaměstnance nejvíce podpoří. „ Například umístí před své sídlo stojany nebo zavedou bonusy pro zaměstnance dojíždějící na kole,“ vysvětlila Iva Nevečeřalová z iniciativy Auto*Mat.

„I v Plzni roste počet lidí, kteří se pohybují po městě na kole. Chybí zde ale dostatečné množství stojanů na kola, cyklostezky nejsou přes střed města propojené a leckdo se obává na kola vjet do provozu, který cyklistům nedává prostor, jaký v mnoha jiných městech mají,“ uvedl Petr Vaněk z iniciativy Plzeň na kole.

„Pevně věříme, že díky kampani usedne na kolo ještě více Plzeňanek a Plzeňanů a že jim jejich zaměstnavatelé, ale především samotné město Plzeň, začnou vycházet více vstříc,“ dodal Vaněk.

Kampaň se letos koná v České republice po třetí. V loňském ročníku se do kampaně v Praze zapojilo 2 536 zaměstnanců rozdělených do 829 týmů z 500 firem a institucí. Dokázali by třináctkrát objet zeměkouli.

Díky tomu, že nechali pro své cesty do zaměstnání auto v garáži, ušetřili sedmapadesát tun emisí oxidu uhličitého, jenž se podílí na změně klimatu. Jízdou na kole uspořili dva a půl milionu korun za benzín, opotřebení aut a poplatky.

Zdroj: Deník Referendum