Podzim a zima dávají jízdám na kole nový rozměr. Takový tajemný? Tmavý cyklista na mě skutečně působí trochu jako někdo plížící se ulicí (docela rychle 😉⚡️). Jak svým zjevením nešokovat chodce a řidiče a zajistit sami sobě bezpečnou jízdu? Osvětlit se, zvýraznit se – zkrátka být viděni. Druhý díl mini-série Jak na pod-zimní jízdu na kole je tu 🚴🏼‍♂️ 🚴🏼‍♀️

V prvním díle jsme probrali, jak se na cyklodobrodružství v temnější a chladnější části roku připravit, co se oblečení týče. V této části se podíváme na to, o co jde především: Bezpečnost.

Bezpečnost dělíme na aktivní a pasivní. Do prvně zmíněné řadíme zejména bezpečnou, ostražitou, předvídající jízdu. „Opatrnost a čumět,“ zněla stručná a jasná odpověď jednoho z našich fanoušků na sociálních sítích na otázku bezpečnosti jízdy na podzim a v zimě 😀
Tak tak, ale o tom příště. Pasivní bezpečnost se dá shrnout pod heslem „Vidět a být viděn(a)“. Tmy, mlhy, sněžení, zimní šedivé pošmourno – to vše naše vidění převádí do černobílé fotografie. Včetně tmavě oblečeného (a neosvětleného) cyklisty. 

Být viděn! 

Základní světelné a reflexní prvky předepisuje cyklistům zákon a vyhláška, jejichž konkrétní znění si čtenář může dohledat. My jsme pro vás vypíchli to hlavní, plus přidali jsme tipy na výběr osvětlení a na vrch pro vás máme pár nepřehlednutelných tipů 👀 

Jak na osvětlení a odrazky?

  • „Světlomet s bílým světlem svítícím dopředu“ Takové je znění zákona, konkrétně §58 bodu 5). Cyklisté jsou za snížené viditelnosti povinni mít světlomet s bílým světlem svítícím dopředu. Čelovka na helmě tudíž ze zákona správně není – hlavním důvodem je bezpečnost. Proč? Máme sice „světlo tam, kam koukáme“, ale zepředu přitom (na určitý časový úsek) vidět být nemusíme. A to může být rozhodující. Pokud tedy využíváte čelovku, připevněte ji na řídítka. Nebo ji nechte na helmě, a přidejte na řídítka bílou „blikačku“. Do osvětlených částí města postačí blikačka za pár korun, do terénu ale chtějte pořádné přední světlo. Tipy, jak je vybrat najdete níže.
  • „Zadní svítilna červené nebo přerušované červené barvy“ Zadní světlo stejně jako to přední předepisuje zákon. Do města opět postačí blikačka.
  • Přední bílá a zadní červená odrazka Odrazky jsou určitě povinné podle vyhlášky, která ale zároveň říká, že cyklista může místo zadní odrazky využít i odrazové materiály na oděvu nebo obuvi.
  • Minimálně jedna oranžová oboustranná odrazka ve výpletu kola
  • Oranžové odrazky na obou stranách šlapek nebo reflexní plochy na botách, kalhotách

Ad body 3 a 4: Odrazky koupíte v každém cykloobchodě v řádech desítek korun. Bohatá je také (toho času) nabídka na Sbazar.cz

Naše tipy pro výběr osvětlení

Pěkně zpracovanou sekci Jak vybrat světlo na kolo má například Alza.cz. Dozvíte se o základních parametrech: lumenech, dosahu světla, počtech diod… (Studiu se meze nekladou.)

  • Do osvětlených ulic města stačí přední bílá a zadní červená „blikačka“. Z vlastní zkušenosti doporučíme například sadu světýlek od Decathlon. Ideální je mít jich několik – do všech kapes, na řídítka všech kol a na případné půjčení kamarádům.
  • Do terénu a tmy chtějte lepší přední světlomet (na silnici ale volte slabší úroveň svitu, lepšími světlomety můžete oslepit řidiče aut!), ideální je kombinace s čelovkou, která vám umožní vidět přesně tam, kam potřebujete. Zásadní jsou lumeny, dosvit.
  • Volte „blikačky“ a světlomety s vestavěnými dobíjecími akumulátory. Nemusíte pořád kupovat nové baterky, vybíjející se světýlko doma prostě nabijete přes micro USB. Výhodou je, že tato světla drží stálý světelný tok – u klasických baterií intenzita světla postupně slábne. Dobíjecí akumulátory mají celkově delší životnost a je to eko ♻️ 🤩 (mrk, mrk 😉).
  • Voděodolnost. Je fajn, některá levná světla tento parametr nesplňují.
  • Jak na lumeny?
    • U předního světla / blikačky
      • Do 300 lumenů jste viděni
      • 300-500 lumenů – vidíte ve městě a částečně osvětleném terénu
      • 500 a více – profi světla, ideální, pokud často jezdíte ve tmě
    • U zadního světla
      • Do 20 lumenů – hobby světla
      • 20-50 lumenů – výkonná zadní světla
      • Nad 50 lumenů – profi zadní světla

Naše tipy na nepřehlédnutelné vychytávky

K odrazkám a osvětlení přidejte, zejména pokud jezdíte často / daleko / za šera / ve tmě, některé z dalších reflexních prvků. Máme-li světla, pořád zbývá zajistit si dobrou viditelnost
z bočního pohledu. Neonové a reflexní prvky jsou navíc pořád trendy 👠 🦺

  • Reflexní a neonová vesta
    Poslouží na kolo, běh, prostě na cokoli a kamkoli si zamanete (a chcete-li u toho zaručeně být viděni 😎). Existuje i „zeštíhlená“ reflexní vesta na běh a kolo, která se skládá v podstatě z pruhů – odkaz na Heureku zde.
Reflexní vesta S.O.R.

Reflexní vesta S.O.R.

Reflexní vesta na běh Pure

Reflexní vesta na běh Pure

 

 

Zdroj fotografií: darkonator.cz, giftak.cz

  • Reflexní pláštěnka na batoh
    Skvělý doplněk, který můžete mít pořád s sebou. Například Decathlon zde, nebo pláštěnka Force zde.
  • Reflexní samolepky, reflexní samonavíjecí pásky na nohy a ruce, atp.
    Reflexní samolepky jsou skvělý doplněk k normálním odrazkám. Mohou být substitutem reflexních proužků na ráfky nebo rám kola. Snad všeobecně známé jsou pak samonavíjecí pásky na nohy a ruce, které jsou skvělým doplňkem výbavy každého chodce a cyklisty.

Podobných vychytávek je spousta, a neustále se vyvíjejí. Příkladem může být třeba značka Reelight, která přichází s novým konceptem dynama pro přední a zadní kolo. Zaujalo vás to? Pro technické fajnšmekry více info zde.

Štastné a veselé jízdy přeje za tým Plzně na kole,
Dominika

Zdroje